Muziekdocumentaires met Q&A’s

Samen met IDFA at Melkweg presenteren we twee bijzondere muziekdocumentaires, inclusief Q&A’s met verschillende artiesten. Vrijdag 26 augustus kijk je naar We’re Still Here, een documentaire over het album Bitter Tears van Johnny Cash. Een dag later is The Ghost of Piramida aan de beurt, over het maakproces van de plaat Piramida van de band Efterklang. Beide documentaires waren nog niet eerder grootschalig in Nederland te zien, en worden opgevolgd door Q&A’s met bijzondere gasten.

We’re Still Here
In 1964 maakte Johnny Cash een protestplaat over het lot van de oorspronkelijke bevolking van Noord-Amerika, Bitter Tears: Ballads of the American Indian. De muziekdocumentaire We’re Still Here (2015) volgt hedendaagse muzikanten die deze protestnummers van Johnny Cash opnieuw opnemen: Emmylou Harris, Steve Earl, Gillian Welsh, Kris Kristofferson en Cash’ dochter Rosanne. Na afloop van de documentaire gaat radiomaker en muziekjournalist Marc Stakenburg in gesprek met meerdere artiesten van het festival, waaronder Yorick van Norden en Jeangu Macrooy. Vragen die aan bod komen: wat is de betekenis van protestmuziek als die van Johnny Cash in de eenentwintigste eeuw? Laten zij zich graag beïnvloeden door de actualiteit, of houden ze zich er liever verre van? De Q&A is mede samengesteld door Jan Willem Sligting, ex-programmeur van Paradiso en huidig programmeur van Carré.

The Ghost of Piramida
The Ghost of Piramida (2012) van regisseur Andreas Koefoed speelt zich af op het eiland Spitsbergen, niet ver van de Noordpool, waar in de vorige eeuw de Sovjet-mijnbouwplaats Piramida werd gesticht. De Russen die er gingen werken kwamen met de hoop op een beter bestaan, maar die droom was een kort leven beschoren. Inmiddels is de nederzetting reeds lang verlaten. Drie leden van de Deense band Efterklang gaan erheen om de sfeer te proeven en geluiden op te nemen voor een nieuw album. Overal wordt op getikt, langs geritseld en in geblazen. De bandleden schuiven planken heen en weer, klimmen in buizen en leggen het geluid vast van stapels Sovjet-documenten die op de grond vallen. De beelden van Efterklang worden afgewisseld met archiefmateriaal van een voormalig inwoner, die in 1946 naar de nederzetting migreerde. Twee bandleden van Efterkang, op Amsterdam Woods Festival ook aanwezig als Liima, praten na afloop van de documentaire over de invloed van muzikale speelplaatsen als Pyramiden op hun muziek.

Tickets
Stel je kaartje veilig: een weekendticket is te koop voor € 70,- (€ 89,50 inclusief overnachting op Camping het Amsterdamse Bos), een dagticket kost € 40,-. CJP-pashouders betalen € 65,- voor een weekendticket. Tickets koop je natuurlijk in de ticketshop.